۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۶, یکشنبه

عبدالکریم سروش در باب چالش های تئوریک در سیاست امروز ایران

امروز این سخنرانی را از اینترنت دانلود کردم و گوش دادم.

سروش در این سخنرانی به درستی معتقد است مسئله عدالت از "نا اندیشیده ترین" مسائل در اندیشه روحانیون است و اصلاح  بنیادی قوه قضائیه از بنیادی ترین اصلاحاتی است که جنبش سبز باید به دنبال آن باشد.

سروش در پرسش و پاسخ به برخی ابهامات در مورد نقش روشنفکران دینی در جنبش سبز از منظر خود پاسخ می دهد و در مورد اندیشه های سیاسی آیت الله خمینی هم نظر خودش را می گوید و از قول یکی از اساتید ایرانی خارج از کشور می گوید (نقل به مضمون):

ما روشنفکران قبل از انقلاب آثار روحانیت را نمی خواندیم. معتقد بودیم اینها مشتی خشک مغز هستند که ارزش خوانده شدن ندارند. ولی روحانیون اندیشه های روشنفکران را می خواندند و اندیشه های آنها را رصد می کردند... مثلاً امثال آقای مطهری مرتب برخی مجله های سکولار را می خواند...روشنفکران خودشان را با این اندیشه کهنه خوش کرده بودند که اینها قشری متعلق به گذشته اند که تاریخ مصرف شان گذشته است. ولی روحانیون همان زمان داشتند اندیشه هائی را می پختند که مبنای انقلاب اسلامی و اداره کشور پس از انقلاب قرار گرفتند.... 

کارهای سروش در متقاعد کردن دینداران بر برتر بودن دموکراسی بر سایر اشکال حکومت بسیار موثرند. این سخنرانی هم جالب برای گوش دادن از ابتدا تا انتها است.

۲ نظر:

  1. به نظر من می‌رسد دیندارانی که نیاز به متقاعد شدن در این مسئله دارند سخنان سروش را گوش نمی‌کنند یا اعتبار چندانی برایش قائل نیستند.

    پاسخحذف
  2. به تسلی:
    به نظرم نباید حکم قطعی داد در این مورد. آدم ها تغییر می کنند. مانند محمد نوری زاد که تغییر کرد و تاوانش را هم می دهد الان.

    ولی موافقم اگر کسی "نخواهد" تغییر کند آسمان و زمین و سروش را هم به هم ببافی تغییر نمی کند.

    وبلاگ جالب دارید. مشتری اش شدم.

    پاسخحذف