۱۳۸۹ مرداد ۱۵, جمعه

ولایت مشروطه فقیه

پرسیده بودم "آیا موسوی هنوز به ولایت فقیه معتقد است؟" و با سخنان اخیر موسوی پاره ای از پاسخ خودم را گرفتم. موسوی در دیدار با روزنامه نگاران صریحاً گفت که دیگر به "ولایت مطلقه" فقیه قائل نیست:

"تجربیات یک سال گذشته نشان داد که مهمترین خواسته های فعلی ما، مشروط کردن قدرت است و اگر موفق شویم که قدرت را مشروط کنیم، بسیاری از مشکلات بنیادین کشور حل می شود....وقتی بحث انتخابات آزاد یا اجرای بدون تنازل قانون اساسی هم مطرح می شود، ناظر به مشروط کردن قدرت است و به همین دلیل مورد پذیرش قرار نمی گیرد.... دائم از ما خواسته می شود که به طور کامل از کسی یا حرفی تبعیت کنیم در حالی که در اسلام هم چنین چیزی نداریم ... خود امام بارها گفتند که حکومت فرد نداریم، حکومت فقیه نداریم ...و فقط حکومت قانون داریم. قانون را هم در مفهوم محدود و مشروط کننده قدرت به کار می برد."

یعنی موسوی دیگر قائل به هیچ ولایت نا مقیده و نامشروطی نیست.

البته طیف گسترده ای از نظریات سیاسی قائل به اعمال قدرت "مطلقه" از طرف حاکمان نیستند و با وجود این سخنان ارزشمند هنوز راه بسیاری مانده تا موسوی مدل دقیق مطلوب خودش در حکومت را مشخص کند.

مثلاً کسی می تواند هنوز قائل به "ولایت مشروطه" یا نظارت فقها بر قوانین-آنطوری که در زمان انقلاب مشروطه عده ای طرفدارش بودند- باشد، بی آنکه مثل بنده نوعی لیبرالیسم طرفدار عدالت اجتماعی را برتر از انواع دیگر حکومتی که تاکنون بشر قادر به کشف شان شده است- من جمله نظارت یا ولایت مشروطه فقیه یا فقها- بداند.

۶ نظر:

  1. بریتانیا به مناسبت سالگرد انقلاب مشروطه پیام تبریکی برای مردم ایران منتشر کرده است. پیام صوتی و تصویری بری مارستن، سخنگوی فارسی وزارت امور خارجه بریتانیا را می توانید از لینک زیر تماشا کنید.
    http://www.youtube.com/watch?v=NMUBl_fitEk
    یا
    http://ukiniran.fco.gov.uk/fa/news/?view=News&id=22653994

    پاسخحذف
  2. نظر قبلی جواب خیلی از سوال های بالا را می دهد ...

    پاسخحذف
  3. سلام علیکم.
    مبهماً خاطرم است از شما دعوت کردم وارد گفت و گویی وبلاگی شوید و نظر شریفتان را بگوئید.

    در زمان آقای خمینی لفظ «مطلقه» نبود در قانون اساسی، اما بیانات ایشان ظاهراً نشان می دهد ایشان ولایت شخص خود را از «مطلقه» هم بالاتر می دانسته.

    درباره ی مقاله ی قبل شما:
    من خاطرات حائری یزدی را خواندم. به نظرم خوب است همه ی علاقه مندان تاریخ معاصر بخوانند آن را. آقای خمینی، فی الواقع قانون اساسی ی مشروطیت را که رأی مجتهدان تراز اول زمان خود بوده و حاصل خون شهدای مشروطیت بود کنار گذاشت. در اوراق رفراندوم 1358 نوشته بودند «رفراندوم تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی»، اما «رژیم سابق» مگر اسمش در قانون اساسی و عرف حقوقدانان و ... «رژیم سابق» بوده؟ نه. «سلطنت مشروطه» بوده.

    چه بختی دارد ملت ایران. قیام می کند. انقلاب می کند. اما موقع تنظیم قانون اساسی، باهوش نیستند. قانون اساسی طوری می شود، که تغییرش، نیاز به خون و خونریزی و کشتار و انقلاب دارد. لطفاً دقت و تأمل کن:




    طبق آنچه عیناً از قسمتهای مختلف صحیفه ی امام خمینی نقل می کنم، کسانی که پیشنهاددهنده یا حامی ی«جمهوری ی دموکراتیک» یا «جمهوری ی دموکراتیک اسلامی» هستند، از دید امام خمینی این طور هستند:
    ــ طرفدار فرم غربی؛
    ــ شیاطین؛
    ــ طرفدار رنگ غرب؛
    ــ صاحبان قلمهای مسموم؛
    ــ افرادی که در خارج بوده اند و برای میوه چیدن آمیده اند؛
    ــ خائن؛
    ــ غربزده؛
    ــ جاهل؛
    ــ بی بند و بار یا طرفدار بی بند و باری؛
    ــ مقلّد؛
    ــ توطئه گر؛
    ــ افرادی که در پرده صحبت می کنند؛
    ــ افراد اهل خدعه؛
    ــ افرادی که از اسلام می ترسند؛
    ــ کسانی که گرایشی به بودن مراکز فحشا دارند؛
    ــ کسانی که گرایشی به بودن مشروب فروشی دارند.





    دقت کردی؟ هنوز نه معلوم بوده محتوای جمهوری ی اسلامی چیست، و نه معلوم بوده محتوای جمهوری ی دموکراتیک اسلامی چیست، اما ببین شدت و نوع واکنش آقای خمینی را.





    این نوع امکانت کامنت گذاشتن که در وبلاگت است، اذیت می کند افراد را. من با سعی و خطا حالیم شده چه جوری باید در این کامنتها نظر بگذارم. مضافاً بلاگسپات بد بالا می آید.

    وبلاگت را در پیوندهایم می گذارم.

    سیدعباس سیدمحمدی
    http://seyyedmohammadi.blogsky.com

    پاسخحذف
  4. به نا شناس: پیام تبریک جالبی بود مخصوصاً جمله پایانی که انقلاب مشروطه را الهام بخش بسیاری ملت ها می داند. در عین حال نکته جدید زیادی ندارد و البته اهمیت سمبلیک دارد. بگذریم همین انگلیسی ها اگر در آن قرن نوزدهم و ماقبلش در امور ملل دیگر دخالت نمی کردند امروز سرنوشت بسیاری کشورها - به خصوص کشورهای اسلامی- از بابت دموکراسی چه بسا وضع بهتری بود.

    به سد عباس: نکات خیلی مفیدی مطرح کردی در کامنت ات در مورد آقای خمینی. من هم معتقدم امروز شخصیت و افکار آقای خمینی دقیقا همانطور که بوده و بدون غرض در معرض قضاوت افکار عمومی ایران قرار بگیرد. خوشحالم که وبلاگ هایمان از پس به هم لینک دارد.

    راستی در مورد مشکل کامنت گذاری چگونه می توانم بر آن غلبه کنم؟ یعنی در تنظیمات وبلاگ....؟راهی سراغ داری؟

    پاسخحذف
  5. مطالبتون روشنگر و از نظر محتوا باعث تاسف!
    من که خیلی استفاده می کنم.
    ممنون

    پاسخحذف
  6. به پونه: خیلی خوشحالم که مطالبم مفید به نظر می آیند...در "کامنت" باشید.

    پاسخحذف